Zajęcia muzyczne w klasach 1-3 – jak je prowadzić?
Edukacja muzyczna jest ważnym elementem nauczania wczesnoszkolnego, a pedagodzy realizujący to zadanie ze względu na specyfikę poruszanej materii muszą dysponować odpowiednimi kompetencjami w tym zakresie. Szczególne znaczenie ma nie tylko dobór właściwych metod, ale także motywowanie uczniów oraz uczenie w naturalnej dla tego obszaru formie pobudzającej aktywność dzieci. Nie będzie to jednak możliwe bez nabycia niezbędnych umiejętności.
Dlaczego zajęcia muzyczne są ważne?
Zajęcia prowadzone na etapie wczesnoszkolnym muszą być realizowane w oparciu o zalecenia podstawy programowej, jednak do osiągnięcia zakładanych przez nią celów nauczania konieczne będzie sięganie po nie zawsze oczywiste metody aktywizujące, których stosowanie nie jest możliwe bez wiedzy i umiejętności praktycznych. Sposobem na zdobycie potrzebnych w tym zakresie kompetencji będzie udział w specjalistycznych szkoleniach dla nauczycieli. W Warszawie są one realizowane przez Niepubliczny Ośrodek Kształcenia Nauczycieli Supernauczyciel i zapewniają narzędzia pozwalające na tworzenie ciekawych i angażujących zajęć, które ułatwią dzieciom percepcję słuchową, zbudują podstawy ich wrażliwości estetycznej w świecie dźwięków, a przy tym umożliwią swobodną ekspresję twórczą. Pierwsze kroki w świecie muzyki to także korzyści płynące z nauki muzykowania oraz śpiewu czy łączenia ich z aktywnością ruchową. Warto też pamiętać, że zajęcia muzyczne wspierają rozwój dzieci w wielu obszarach od kompetencji psychologicznych np. doskonalenia sposobów przeżywania i wyrażania swych emocji czy funkcjonowania w grupie po rozwój funkcji poznawczych skorelowanych z przeżywaniem muzyki.
Jakie techniki sprawdzają się w nauczaniu muzyki?
Uczenie muzyki jest bardziej efektywne, jeżeli nauczyciel jest w stanie korzystać z dedykowanych temu obszarowi narzędzi. Wiele z nich można poznać na kursach oferowanych przez Niepubliczny Ośrodek Kształcenia Nauczycieli Supernauczyciel – „Muzyka w klasach 1–3. Grać też każdy może” oraz „Muzyka w klasach 1–3. Proste pomysły na prowadzenie ciekawych zajęć”. W ich ramach pokazywane są konkretne techniki np. zachęcania do śpiewania czy tworzenia własnych instrumentów oraz ich podstawy teoretyczne m.in. na temat metody aktywnego słuchania muzyki Batii Strauss.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana